fredag 11 maj 2007

Bortom Ryska Tornet

Här är ett tillägg till Bilarna i Ryska Tornet (17e mars). Men först av allt och bäst av allt och det trodde ni inte minsann: just nu lanseras ett nytt syriskt-iranskt bilmärke, Sham. En prototyp har provkörts och gillats av president Bashaar al-Asad.

Hursomhelst. Här är de nyspanade märkena:

Chang'an (Kina)

Dongfeng (Kina)

Geely (Kina)

JAC Jianghuai Automobile Co. (Kina)

JMC Jiangling Motors Co. (Kina)

Lifan (Kina)

SsangYong (ägs till största delen av SAIC Shanghai Industrial Corporation, Kina, men var ursprungligen sydkoreanskt)

Zhengzhou Yutong (Kina)

Zotye Auto (Kina)

Wuling (ägs av SAIC Shanghai Industrial Corporation, Kina, och GM, USA)

Yuejin (ägs av Nanjing Automobile Group, Kina)

Perodua (Malaysia)

Tata (Indien)

Om vi lägger till de ickejapanska asiaterna från Ryska Tornet (vilket jag gjort nedan) så blir det alltsomallt tjugofyra olika märken. Av dem känner jag bara till Hyundai sedan gammalt.

Om tjugo år, när Kina vunnit i kapitalism och alla du känner kör runt i Geely, FMW, Chery och Kia, så kommer du minnas det här inlägget.

Asiaterna från Ryska Tornet:

BYD Auto (Kina)

Chana (Kina)

Changhe (Kina)

Chery (Kina)

FMW (Kina)

Hafei Motor (Kina)

Hyundai (Sydkorea)

Kia (Sydkorea)

Asia (ägs av Kia, Sydkorea)

Proton (Malaysia)

Saba (Iran)

Inga kommentarer: