måndag 25 december 2006

Regnet & julen

Igår kom regnet. Det var på eftermiddagen och vi satt och åt nära Martyrernas Torg. Det har varit lika grått som igår under andra förmiddagar, men igår kom det till slut. Det var omöjligt att gå ut, vi beställde mer arabiskt kardemummakaffe.

Jag minns bara två regn sedan jag kom hit, båda under samma vecka, någon gång i mitten av hösten. Och så har jag hört talas om ett regn någon vecka innan jag flyttade hit, i augusti. Alla här är ense: aldrig förr har en vinter varit så torr, aldrig förr så varm. Vår servitör, i finkostym och med bred mustasch, ler stort där han står i dörren och tittar på regnet.

Äntligen. Äntligen vinter.

Sedan är det julafton. Jag är ansvarig för glöggkryddorna, löksoppan, potatissalladen och frågesporten om Jesus. Jag letar ingredienserna på Sikkigatan. Men vad heter senap på arabiska?

- Har ni en sås som är nästan som ketchup, fast gul?

Vi skulle egentligen käka julmiddag hos B runt fem, men kvart i fem ringer hon och berättar att hon har en översvämning i lägenheten och att alla golven ligger under två centimeters vatten. En timme senare har hon hittat anledningen: någon av hennes julgäster hemifrån Europa har slängt toalettpapper i toaletten.

Allt som allt blir vi knappa femton. W, som bor på våningen under, tar med sig en kamrat och en kamrats kusin och en kamrats kusins flickvän, och sedan kommer L med en kamrat och en kamrats flickvän, och så kommer N med en flaska Smirnoff. Kvällen börjar med Eric Clapton på maxvolym och går sedan över till hårdrock och hiphop. Vi européer insisterar på klapputdelning och glögg, vi slumpar ut paketen och W får en fällkniv.

- Titta på mig, skrattar han och viftar med kniven. Jag är en terrorist.

Annars är araberna mest intresserade av stereon och alkoholen. Kusinens flickvän dansar Mary J-dans med kusinen, medan det stora silverkorset, som vilar på exponerad och naken hud, blänker i ljuset från plastgranens rytmiskt blinkande ljuskedja. Det dricks mer öl. När kusinen försvinner på toa vill kusinens bästa kompis plötsligt dansa, och helst av allt vill han dansa tryckare med kusinens flickvän.

Ingen spyr.

Klockan tolv går de till nattklubben Jet Set och Jesus är född. När han återvänder tillsammans med Mehdin är det i Damaskus som han ska stiga ned från himlen.

Inga kommentarer: