lördag 17 mars 2007

Bilarna i Ryska Tornet

Jag är en hemlig man som snokar runt i Ryska Tornet, ett torg i östra Damaskus rikaste affärsdistrikt. Med ett knöggligt papper och en nyinköpt kulspetspenna går jag runt bland de parkerade bilarna och inspekterar dem.

- Du där!

En arg man skyndar upp till mig, flankerad av två andra män. De två är också arga, om än lite mindre så.

- Vem är du? Och varför skriver du upp min bil? Förklara dig!

- Jag skriver bara upp bilmärket. Jag är nämligen intresserad av vilka bilmärken som finns här i Syrien.

- Vad menar du?

- Det finns många bilmärken här som jag aldrig har sett i Europa. Vi har inte lika många bilmärken som ni har.

Jag vet inte varför det är som det är, men det är ändå väldigt tydligt att det är just som det är, och det har tvingat mig till att fundera på olika förklaringar. Kanske är det den relativa fattigdomen, kanske är det den relativa närheten till Östasien, kanske är det den europeiska bilindustrins europeiska inflytande, och kanske är det Västvärldens nästanbojkott av Syrien; den sista tanken får stöd av att de europeiska och amerikanska bilarna är uråldriga (Volvo Amazon, t ex), medan de nyare bilarna är från tillverkare som Västeuropa inte ens har hört talas om.

Inga färdiga förklaringar, med andra ord, men här är i alla fall en lista över alla bilmärken som var parkerade och representerade den där dagen i Ryska Tornet. Jag tror det var en tisdag.


Saba (Iran)

Proton (Malaysia)

BYD Auto (Kina)

Chana (Kina)

Changhe (Kina)

Chery (Kina)

FMW (Kina)

Hafei Motor (Kina)

Hyundai (Sydkorea)

Kia (Sydkorea)

Asia (ägs av Kia, Sydkorea)

Daihatsu (Japan)

Mitsubishi (Japan)

Nissan (Japan)

Subaru (Japan)

Suzuki (Japan)

Toyota (Japan)

Buick (ägs av General Motors, USA)

Chevrolet (ägs av General Motors, USA)

Daewoo (ägs av General Motors, USA, och sydkoreanerna)

Daewoo Lacetti (ägs av Daewoo)

Hummer (ägs av General Motors, USA)

Land Rover (ägs av General Motors, USA, men var ursprungligen engelskt)

Opel (ägs av General Motors, USA, men var ursprungligen tyskt)

Ford (USA)

Mazda (ägs av Ford, USA, och japanerna)

Volvo (ägs av Ford, USA, men var ursprungligen svenskt)

Chrysler (ägs av DaimlerChrysler, USA/Tyskland)

Dodge (ägs av DaimlerChrysler, USA/Tyskland)

Mercedes (ägs av DaimlerChrysler, USA/Tyskland)

BMW (Tyskland)

Volkswagen (Tyskland)

SEAT (ägs av Volkswagen, Tyskland, men var ursprungligen spanskt)

Škoda (ägs av Volkswagen, Tyskland, men var ursprungligen tjeckiskt)

Fiat (Italien)

Lada (Ryssland)

Peugeot (Frankrike)

Simca (var franskt, men finns inte längre)

Renault (Frankrike)

Dacia (ägs av Renault, Frankrike, men var ursprungligen rumänskt)

ARO (var rumänskt, men såldes till en skum amerikansk finansman som omedelbart drev det i konkurs)

Samt två för mig fullständigt oidentifierbara bilar.

Men: jag är verkligen ingen bilindustriexpert, så var snäll och lita inte helt till den här listan; Ryska Tornet är inget representativt torg, halvtimmen jag var där är ingen representativ halvtimme, och jag är ingen representativ bilregistrerare. Men kanske kan bilarna i Ryska Tornet ändå läsas som ett mikrointro till syrisk makroekonomi.

Kan någon printa den här texten och pressa farfar på ett expertutlåtande?

Jag har förresten mött svensk konvertit nummer två. Men den här har inget skägg.

Inga kommentarer: