söndag 14 januari 2007

Turkiskt interludium

Jag promenerar ut ur Stora Skurkstaten, jag promenerar in i NATO och över den Europeiska Unionens framtida gräns. Ett gigantiskt porträtt av Ayatullah Khumayni vinkar adjö, ett gigantiskt porträtt av Atatürk vinkar hej. Det arabiska alfabetet byts ut mot det latinska, religionen byts ut mot nationen, nordamerikanske M16 ersätter sovjetiska kalashnikovs.

Turkarna har två passkontroller bara vid gränsen, men det räcker tydligen inte i turkiska Kurdistan, där det bor tjugo miljoner potentiella terrorister – första checkpointen kommer redan i Yuksekova, där pansarvagnsutrustad trafikpolis kontrollerar våra pass och vårt bagage. Efter kontrollen kör vi vidare en bit och passerar en militäranläggning, och tvingas därefter stanna i en andra checkpoint för passkontroll, bagagegenomgång och kroppsvisitering. Sedan rullar vi igen, vi passerar spridda pansarfordon och polisposter, och snart har vi en ny militäranläggning och ännu en checkpoint; återigen pass, bagage och kroppsvisitering (iranierna och kurderna visiteras extremt noggrant, jag visiteras extremt slarvigt). Sedan, i Hoşap, ännu en militärbas, därefter ännu en militär vaktpost, och sedan ännu en checkpoint, ingen passkontroll den här gången dock, men däremot söker de igenom hela bussen efter gömda saker. Strax därefter kommer vi till en femte checkpoint med en femte trafikpolispansarvagn, men den här gången tvingas vi inte stanna av någon anledning. Vi passerar en sista militärbas och sedan är vi framme i Van.

Jag sover den natten på en långfärdsbuss till södra Turkiet och den syriska gränsen.

Refräng, fast i baktakt: Jag promenerar ut ur NATO och ut ur Eurovisionsschlagerns territorium. Jag promenerar in i Lilla Skurkstaten, över den Europeiska Unionens framtida gräns. Ett gigantiskt porträtt av Atatürk vinkar adjö, ett gigantiskt porträtt av presidenten Bashaar al-Assad, och av förre presidenten och pappan Haafizh al-Assad, vinkar hej. Det latinska alfabetet byts ut mot det arabiska, nationen ersätts av antiimperialismen, sovjetiska kalashnikovs ersätter nordamerikanske M16.

Första syriska konversationen (inuti passkontoret):

- Varför har du skägg? Är du muslim.

- Nej, jag bara har det.

- Varför talar du arabiska? Har du syriskt påbrå?

- Nej, jag bara talar arabiska.

Andra syriska konversationen (vid passkontrollen):

- Varför har du skägg?

- Min flickvän gillar skägg.

- Hon är alltså muslim?

- Nej, hon bara gillar skägg.

Inga kommentarer: