onsdag 18 april 2007

En fågel från Europa

Vi åker till As-Sayyida Zaynabs mausoleum söder om Damaskus. Här omkring bor en blandning av syrier, irakier, iranier och afghaner, de flesta av dem shia. På gatan utanför vill någon sälja mig ett paket strumpor.

- Nej tack.

- Varför inte? Det är ju Nike.

Inne i mausoleets mansavdelning gråter männen över Zaynabs sorgliga liv och död, och jag träffar M från Libanon. Han är intresserad av att jag är intresserad, men han blir också orolig för att jag ska misstolka Guds budskap, och råder mig därför att studera koranen direkt, istället för att lita till några shaycher; särskilt så om de är sunnishaycher.

- Shaycher är trots allt bara människor, och människor kan ha fel. Därför bör du enbart studera de shaycher som är direkt vägledda av Gud, som till exempel Imam Khumayni.

Jag säger okej. M berättar att han studerar till civilingenjör i Damaskus. Vi byter nummer och jag går ut ur mausoleet framlänges. Men många gubbar går ut baklänges.

På tillbakavägen promenerar vi förbi en gård full med järnstänger, runtskuttande kaniner, och burar med kanariefåglar, och när vi stannar till för att titta lite mer så blir vi förstås inbjudna på te. Gården tillhör A, som berättar att järnstängerna är till för försäljning, medan kanariefåglarna och kaninerna är till för sällskap. Medan vi sörplar översötat men ändå delikat te i hans lilla rastskrubb talar han med inlevelse om Salomo och hans förmåga att tala med fåglar, och sedan tar han fram den allra finaste.

- Se på den. Den är från Europa. Är den inte vacker? Ni skulle bara höra den sjunga. Dess röst är mycket vackrare än alla kanariefåglarnas.

A är stolt. Men jag är mest förvirrad.

- Varför har du egentligen så många kaniner och fåglar?

- Varför inte? I Europa älskar ni ju hundar. Men hundar sprider sjukdomar, precis som grisar. I islam och judendom är därför grisar förbjudna.

Vi är båda tysta en stund. Vi dricker mer te. Sedan byter han ämne.

- Varför är det egentligen så att vi araber inte får åka till Europa? Ni får ju komma hit. Om det beror på terrorismen så tycker jag att det är orättvist. Spanjorer och irländare får ju till exempel komma hit, fast det finns spanska och irländska terrorister. Man kan ju inte straffa alla för något som bara några få har gjort.

Den här frågan är vanlig, och varje gång är jag osäker på vad jag ska svara. Jag säger att de europeiska regeringarna är rädda för att fattiga människor - oavsett om de är araber eller inte - ska komma till Europa, för att vi då måste dela med oss av våra pengar. A skakar på huvudet.

- Jag förstår. Men det är inte rätt. Vi är ju alla av samma familj. Är någon av oss från månen kanske? Är någon av oss från rymden? Nej, vi är alla ättlingar till Abraham; ni genom Sara och vi genom Hagar.

A tystnar och sörplar i sig en till slurk te. Han tycks tänka. Sedan fortsätter han på samma tanke.

- Det är helt enkelt inte rätt. Bara Medelhavet skiljer åt oss. Vi är trots allt inte så olika.

Inga kommentarer: